Mielipuolen päiväkirjan kulissit. |
Kävin
perjantaina katsomassa Martti Suosalon
Mielipuolen päiväkirja –monologin Muuramen Riihivuoren
Aploodi-teatterissa. Liput hankin jo pitkälti viime vuoden puolella ja olin
huokaillut esityksen perään jo niin kauan, että odotusarvo oli todella
korkealla – jo vähän pelottavan huipussaan.
Puolijumalan
asemaan ihan helposti nostamani Suosalo ei kuitenkaan pettänyt katsojaa. Teos
oli huikea - yleisö ei niinkään.
On
tietysti ihan tyhmää ja vähän junttiakin lähteä arvostelemaan esityksen
vastaanottotapaa, mutta silti tämä mielessäni jo jonkin aikaa myllertänyt
ajatus on nyt ihan pakko pistää paperille (tai ruudulle).
On
ärsyttävää kun yleisön täytyy nauraa aina, kun jokin on edes vähän hupsua. Tämä ei
koske vain eilistä esitystä, joka ei yleisön reagointitavassaan ollut edes
ääripää.
Eilinen näytelmä oli paikoin todella hauska, mutta välillä oli kovin häiritsevää, että yleisön oli pakko nauraa tyystin näytelmän juonta tulkitsematta ihan
kaikelle mitä Suosalo lavalla tekee. Ikään kuin Suosalo itsessään olisi koko ajan ja taukoamatta ratkihauska.
Varsin ärsyttäväksi tämän hekottelun teki sen, että tragikoomisessa Gogolin tekstissä on mielestäni paljon
sellaisia kohtia, joissa tekisi ennemminkin mieli pillahtaa itkuun kuin nauraa
räkättää.
Mutta kuten sanottua, eilinen ei ollut pahin kokemus. Ei sinne päinkään. Olen
myös esimerkiksi istunut yleisössä seuraamassa ala-arvoisen huonoa
nykysirkusta (selvyyden vuoksi mainittakoon, etten todellakaan viittaa tällä
Circus UusiMaailman produktioihin, jotka ovat silkkaa rautaa ja parhautta),
johon yleisö reagoi taputtamalla vimmatusti jokaisella peruskuperkeikallekin.
”Hoplaa”, hyppäsin kärrynpyörän ja ”Huraa” onpa mahtavaa.
Saman
”verisuoni katkeaa kohta päästäni” –tunteen olen kokenut esimerkiksi esityksissä, joissa
yleisö on ryhtynyt niin vimmatusti hakkaamaan käsillä musiikin tahtia, että
esitykseen olennaisesti kuuluvista sanoista ei saa enää selvää.
Vaikka
nämä ajatukset pääni sisällä kuulostavat ihan perustelluilta, huomaan toki,
että kirjoitettuna niihin tulee helposti pieni snobbailun maku. Että "te
ette osaa ottaa vastaan oikealla tavalla taidetta". Mietin jopa, että voiko tätä julkaista.
Ja
vielä enemmän sanojani vesittää se, että kirjoitin muinoin aiheesta kolumnin,
jonka mukaan kulttuurin vääränlaista vastaanottotapaa ei nimenomaan ole olemassa.
Näin
jälkikäteen on kuitenkin sanottava, että kyllä on.
Oikeaoppista kulttuurielämyksien vastaanottoa
Riikka Mahlamäki-Kaistinen
29.5.2012 21:02
Kanssayleisön liikehdinnästä päätellen on olemassa oikeita ja vääriä tapoja
nauttia kulttuurista. Ehdottoman väärä tapa on ainakin aloittaa aplodit silloin
kun ei vielä ole niiden aika tai nauraa jutulle, joka ei saisi olla hauska.
Vähän jotain väärää on kai myös siinä, että nousee ylös taputtamaan kun
muut jäävät istumaan tai huutaa kimakat kannustusjoiut muiden ilmaistessa
innostusta laimeammin.
Muistan elävästi ensimmäisen jazzkonserttini jostain vuosikymmenien takaa.
Varsin asiantuntevalta vaikuttava yleisö antoi tasaisin välein jazzaplodeja
rumpuja paukuttelevalle Teppo Mäkyselle. Itse en olisi kuolemaksenikaan
ymmärtänyt koska oli oikein lätkytellä käsiä yhteen ja koska ei. Tyydyin
matkimaan muita.
Matkimisen sijaan olisi kai kuitenkin olennaisempaa seurata omia
tunteitaan. Voiko olla väärin jos reagoi kulttuuriin omakseen kokemallaan,
mutta toki väkivallattomalla, tavalla?
Jos vaikka väliaplodit osuvat vähän eri paikkaan kuin toisilla, niin eihän
se kerro muusta kuin siitä, että minä nautin äskeisestä.
Toki joskus palaute voi mennä vähän sivusta ohi tai liian suoraan
kohteeseensa. Muistan kerran hehkuttaneeni puolitutulle laulajalle, että keikka
oli aivan mahtava. Sanoin nauraneeni koko setin ajan niin kovaa, että
vatsanpohjaan sattui vieläkin.
Vasta jälkikäteen tuli mieleen, että olikohan tuo nyt ihan toivottua
palautetta. Jospa mies olikin vakavamielinen ja nauru kaukana tavoitellusta
reaktiosta.
Bändi soitti kommenttini jälkeen kuitenkin vielä lukuisia keikkoja, joten
en kai aiheuttanut pahoja traumoja. Sitä paitsi tärkeintä on kai herättää edes
jotain tunteita. Vaikka vähän vääränlaisiakin. Turhauttavinta kai olisi, jos ei
vaikuttaisi mitenkään.Tällä ajatuksella perustelen myös taannoisen
ajattelemattoman avautumiseni. Kehuin taiteilija Sampsa Sarparannalle yhtä
hänen No Shame -yhtyeensä biiseistä. Nimenomaan siis vain yhtä. Kun punkmies
kertoi kuulleensa saman arvion muiltakin selvensin, että olennaista kehuissani
olikin juuri se, että yhtyeen muut biisit ovat mielestäni vähän huonoja.
Rehellisyys maan perii. Eikö niin?
Olen muulloinkin kunnostautunut totuuden torvena. Jokunen aika sitten
selvitin äidilleni, mistä hänen lukemassaan kirjassa oli oikein kyse.
– Ei se itseasiassa käsittele natsien julmuuksia toisessa maailmansodassa,
vaan ihmisen hyvänuskoisuutta, naiviutta ja ehkä jonkinlaista puhdasta mieltä,
oikaisin äitini näkemyksiä.
Minähän se luulen tietäväni, kun olen alaa oikein opiskellutkin. Kyllä
hävettää näin jälkikäteen. Loppujen lopuksihan asia menee niin, että taide
käsittelee juuri sitä, mitä kokija tuntee sen käsittelevän. Vaikka koirankakkaa
silloin, kun kaikki muut puhuvat perhosista.
Näin ollen. Anteeksi äiti päällepäsmäröintini. Se teos puhukoon sinulle
natsien hirmutöistä, jos sen niin koet.
|
Mua häiritsi kovasti, kun "Kuin ensimmäistä päivää" (vaimikäsenyoli?) -kappaletta Tampereen teatterissa nauttiessani muutama hassunaama nauroi läpi näytelmän. Olihan siinä hauskojakin kohtia, mutta juurikaan naurettavaa siinä ei ollut. Tekstin vakavuus ja puhuttelevuus kärsivät kyllä moisesta hekotuksesta! Ni!
VastaaPoistaIhanaa, että joku muukin kuin minä tuohtuilee yleisön reaktioista ja vieläpä tunnustaa sen ääneen :D
VastaaPoista