Patricia Kaas kiittelee yleisöä konsertin lopuksi. Yleisö taas kiitteli niin innokkaasti, että käsiin sattui vielä kotimatkallakin. |
Kävin
viime sunnuntaina kuuntelemassa Tampereella kun Patricia
Kaas lauloi Edith
Piafin lauluja. Olin varustautunut
paksulla nipulla nenäliinoja. En nimittäin valehtele ollenkaan,
jos sanon purskahtaneeni elämäni aikana kymmeniä kertoja itkuun
esimerkiksi Piafin Milord-kappaleen tahdissa. Kun katutyttö
lohduttaa petollisen naisen pauloihin joutunutta miestä ja kehottaa
tätä tanssiin, kyynelkanavani aukenevat hetkessä.
Joskus
on jopa käynyt niin, että musiikki on soinut keskittyneen
aherrukseni taustamusiikkina. Niin hiljaisella ja kaukana ajatuksista,
että kun kyyneleet ovat sitten yhtäkkiä alkaneet virrata, on
pitänyt oikein miettiä, että miten tämä on mahdollista. Enhän
edes kuunnellut.
Piafilla
on kaiketi jonkinlainen suora yhteys alitajuntaani. Tahdostani ja
jopa huomiostani riippumaton kyky saattaa minut itkupilliksi.
Itkuisaa
vanstaanottoa odotin myös Tampere-Talolla, mutta Kas. Kaasin esitys oli
todella hieno, mutta minä pärjäsin yhdellä nenäliinalla. Oikeastaan
puolikaskin olisi riittänyt.
Vaikeaa teki vain pari biisiä ja
kohta, jossa loppuun myyty salillinen katsojia aplodeerasi
seisaaltaan ja Kaas totesi: ”kun nyt kerta jo seisotte siinä, niin
eikös kunnioiteta vähän Piafia”. Sitten nauhalta soi pätkä
alkuperäistä Piafin laulua... (Kas
noin. Puolikas kyynel tuli silmäkulmaan jo pelkästä muistosta.)
Tämän
kirjoituksen pointti on kuitenkin siinä, että Kaasin kyky ottaa
Edith Piafin laulut nimiinsä on huikea. Joidenkin kappaleiden
kohdalla havahduin jopa siihen, että unohdin tuttujen sanojen
kuuluvan alkujaan Piafin biiseihin.
Vaatii vahvaa näkemystä ottaa nimiinsä kappaleet, jotka ovat jo niin vakiaseman saavuttaneet, että niihin kajoaminen haiskahtaa vähän pyhäinhävästykseltä.
Harvinaista on myös se, että
versiot eivät auheuttaneet pakottavaa vertaamisen tarvetta. En
miettinyt kertaakaan konsertin aikana kumman laulu on onnistuneempi. Ja hyvä niin. Taisin lähinnä tollottaa hämmästyneenä. Puhekuplaan pääni yläpuolelle olisi voinut kirjoittaa "Onpa upeaa eikä itketä yhtään".
Piafia nauhalta? Erikoista. Olisin varmaan itsekin viihtynyt tuossa konsertissa. Oma Piaf-suosikkini on "La foule". En kyllä yleensä itke sitä kuunnellessani.
VastaaPoista