UudenPolveMuseo avasi taas kesänäyttelynsä. Olen aiemminkin hehkuttanut
tuota Säynätsalon vanhan tehdashallin meininkiä, mutta sanottakoon taas kerran:
huippu paikka ja huippu näyttely.
Pidin viimevuotisestakin kovasti, mutta tästä tuoreimmasta jotenkin vielä
enemmän.
Kävin eilen paikan päällä kirjoittamassa jutun huomiseen Keskisuomalaiseen.
Vaikka näyttely siis on ihana, siitä kirjoittaminen on joka vuosi sanalla sanoen yhtä kamalaa:
Paikalla on kymmenkunta taiteilijaa, joista kukin kertoisi mieluusti
teoksistaan vähän viittä minuuttia pidemmälti. Palstatila on kuitenkin
rajoitettu ja siinä sitten mietit kuumeisesti, että missä on se edes jonkin
värinen lanka, jolla sidon sujuvasti nämä taiteilijat jutussani yhteen.
Miten ihmeessä sisällyttää samaan juttuun esimerkiksi Tuomas Hallivuon ja Timo
Sälekiven teokset? Kummastakin kun haluaisi kertoa pienen novellin verran. Hallivuon
teosten kohdalla mietin usein, että ”Tuo on ihan kuin minulle tehty” ja Sälekiven
äärellä sydämeni sanoo aina painokkaasti ”Minun on rakennettava isompi talo, jotta saan
tuollaiselle taululle sopivan seinän.”
Ja sitten vielä ne kaikki muut UudenPolvenMuseon työt: esimerkiksi Minja Revonkorven sydäntä viiltävän leikillisen totiset teokset, Anna-Kaisa Ant-Wuorisen yhteiskuntakriittiset valokuvat, Jonna Jantusen abstraktit vedokset, joita voi unohtua tuijottamaan vähän liiankin pitkäksi aikaa ja Harald Karstenin asetelma, jossa
muovipullot personifikoituvat silmissäni eräänlaisiksi munkkikollegioiksi jne. jne.
Tämän Elisa Lientolan teräsveistoksen ottaisin mieluusti pihalleni. |
Viime vuona kävin UPM:ssa pari kertaa. Tänä vuonna uskon vaeltavani sinne
paljon useammin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti