Vähän rohkeaa oli
tietenkin kertoa heti kirjan nimessä, että mitä tulee tapahtumaan. Tästä huolimatta
teos oli menestys. Sen luki takasivun kuittauslistan mukaan äiti ja viisi
luokkakaveriani.
Seuraavan kirjani
kirjoitin yläasteella. Teos jäi kesken, eikä se kai siksi saanut koskaan nimeä.
Meno oli esikoista
hurjempaa. Oli kotoa karkaamista, suurta maailmaa (Turku) ja huumeongelmia. Vaikutteita
oli otettu reippaasi Christiane F:n
teoksesta Huumeasema Zoo. Tätä teosta
en luetuttanut enää kuin ehkä kahdella ihmisellä.
Viimeisin romaanitekeleeni
on paljon tuoreempi. Se päivittyy vuoteen 2009. Olin puurtanut vuosikausia
väitöskirjan kanssa ja saanut sen vihdoin valmiiksi. Luovakirjoitus tuntui
raikkaalta ja ihanan vapaalta. Tieteellisyyden tukkimat aivosoluni sykyttivät
kuitenkin vain kitkutellen jos lainkaan. Tätä tekstiäni en ole uskaltanut lukea
edes itse.
Romaanituotantoni on siis
ehtynyt iän myötä ja lukijakunta on supistunut olemattomiin. Voi kuitenkin
olla, että fiktiiviseen tuotantooni on silti tutustunut useampi henkilö kuin
akateemiseen tutkimusperinteeseen suoltamaani tuotokseen.
Pitäisikö tästä vetää
sellainen yllätyksetön johtopäätös, että fiktio on faktaa myyvempää? Saman koin
aikoinani viedessäni isovanhempieni kuolinperän kirjoja kirjastoon. Olin noukkinut
valikoimasta kaikki helmet pois. Kirjalaatikoista pilkotti senkaltaisia suurteoksia
kuin Ruotsin Poliisi muistelee vuosimallia 1986. Kirjastonhoitaja nyrpisti
nenäänsä, mutta otti vastaan tuomiseni, jotka oli puhelimitse kaupitellut
muutaman muka-kirjallisen-helmen varjolla.
Haluan uskoa, että
teokset, tai edes osa niistä, löysivät kirjaston roskiksesta aukeavan
kirjataivaan sijaan rakastavia lukijoita. Niinhän se on, että toisen roska on
toisen helmi.
Sama totuus päti
aikoinaan jyväskyläläisen Päijänne –antikvariaatin halpakirjalaariin. Muistan kuinka
sieltä etsittiin antikvariaattorin piilottamia helmiä. Kaupungissa eli sitkeä
huhu, että Jouko Ylönen palkitsee ahkeran penkojan sujauttamalla laariin
muutamia sisällöltään hintalappuaan arvokkaampia teoksia.
Kun antikvariaatti sitten
loppukesästä 2011 vaihtoi omistajaa, kysyin Ylöseltä aiheesta. Mies ei ollut
moisesta kuullutkaan. Laariin päätyivät kuulemma teokset, joiden
jälleenmyyntihinta nyt vain ei ole kovin kummoinen. Mitään piilotettuja helmiä
ei ollutkaan. Penkoja teki itse aarteensa.
Mutta vielä siihen omaan
tuotantooni. Vaikka fiktiivisten tekeleitteni taiteellinen arvo on arveluttava,
ovat hekin helmiä jollekin. Äitini säilytti esikoisromaaniani yöpöydänlaatikossaan niin kauan, että oli varma, että sen voi luovuttaa minulle ilman
tuhoutumisvaaraa. (Sain teoksen viime syksynä). Toinen nimeltä mainitsematon
henkilö (mieheni) taas tuntuu tulevan aina hyvälle tuulelle muistellessaan
juonikuvioitani. Ei siis ihan hukkaan heitettyä luovuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti