Kolumni Keskisuomalaisessa 8.11.
En malta olla
kirjoittamatta vielä kerran viimekuisesta autokaupoilla kiertelystäni. Törmäsin
kaupoilla nimittäin siihen sinänsä ilahduttavaan tosiasiaan, että kolumnejani
lukevat muutkin kuin tutut ja lähisukulaiseni.
- Etkös sinä kirjoita
autokolumneja Keskisuomalaiseen, erään kaupan myyjä kysyi ja tuijotti vähän
pistävästi silmiin.
Ei hymyillyt. Yhtään.
Yritin vimmatusti nähdä
itseni kauppiaan silmin. Että onko myöntävä vastaus hintaa laskeva vai nostava.
Sitten tuli mieleen viime keväällä julkaistu kolumni, jossa vinoilin kyseisen
ammattikunnan edustajille. Taisin kutsua peräkammarin pojiksi. Selkään nousi
kylmä hiki.
Yritin veistellä muka
hauskasti, että kolumnit on kirjoitettu ikään kuin kieli poskessa. Mies ei
hymyillyt edelleenkään. Ei ilmeisesti pitänyt minua hauskana. Yhtään.
Alkukankeuden jälkeen hieroimme
kuitenkin kauppaa koeajamastani Volvosta. Mainitsin, että pihasta löytyisi maanmainio
Mersu vaihtoautoksi. Kauppias ei onneksi ollut ihan niin ahkera lukijani, että
olisi tässä vaiheessa hymyillyt. Se nimittäin olisi ollut oiva tapa kostaa
kolumnini ilkeät sanat.
Loppujen lopuksi kauppias
osoittautui oikein mainioksi mieheksi. Tarjosi potentiaalisia autoja ja näki
takiani vaivaa rääväsuu-identiteetistäni huolimatta.
Vähän jäi oikeastaan harmittamaan,
että se oikea auto löytyi lopulta muualta. Körötellessäni kotia kohti tuoreella
hui-hai-hunksillani mietin, että olisipa sillä ”minun autokauppiaallani” ollut
tällainen Hyundai myynnissä.
Stereotyppinen
autokauppiaskäsitykseni ei osoittautunut vääräksi vain tämän yhden myyjän osalta.
Sain hyvää palvelua kaikkialla, eikä yksikään kauppias ryhtynyt oletukseni
mukaisesti juttusille yksinomaan mieheni kanssa. Osasivat siis vastata
kysyjälle!
Toki kauppiaiden puheessa
viljeltiin reippaasti ylisanoja ja heikkouksia käsiteltiin vain jos ostaja
sellaisen sattui bongaamaan. Mutta hei, niinhän se menee. Aika lyhyt olisi
kaiketi sen myyjän ura, joka aloittaisi kaupat virkkeellä ”hei huomasitko,
kuinka paljon kiven iskemiä auton konepellissä on?” tai ”Eikö ole jännää kuinka
hirveän kova rengasmeteli tässä autossa on?”
Pyörtäessäni nyt pahat
autokauppiaita koskevat sanani aion seuraavaksi suututtaa rautakauppiaat. He
nimittäin eivät kokemukseni mukaan tätä vaikeahkoa kysyjän ja vastaajan välistä
myyntistrategiaa taida. Tästä minulla on niin vankka kokemus, että asiaa ei
tarvitse testata. Jos myyjien joukossa pari ilahduttavaa poikkeusta lymyileekin,
on lähtökohta kuitenkin se, että asiakas on oikeassa vain jos on mies. Naiset
kyselevät tyhmiä eivätkä tiedä mitä hakevat.
Eiväthän ne rakennustarvikeliikkeet mitään naisten
neuvontapisteitä ole. Miesten kylläkin. Sillä mies saa kysyä. Hänhän on ikään
kuin oikeassa paikassa patriarkaalisella mantereellaan. Toisin kuin nainen.
Niin, että rautakauppiaat
– ei muuta kuin sakset käsiin ja kolumnikuvaa leikkaamaan taukotilan
tikkataulun keskiöön. Toki ymmärrän, että kuvani saattaa siellä jo olla männä
vuosien talonrakentamisprojektini takia. Tiukan hintatinkailun lomassa saatoin nimittäin
paljastaa itsestäni sen vähän suorasanaisemman puolen.
Ko. autokauppias soitti äsken. Minusta on näemmä kehkeytynyt yhdensortin suosikkityttö miehelle. :)
VastaaPoista