Ei pelota, vaikka takana seisoo lego-mies. |
Lampsittuani ulos Pekilosta
olin varsin tyytyväinen näyttelyyn ja sen laajaan kirjoon. Siihen, että eri
taiteilijoiden työt eivät välttämättä nojanneet mihinkään yhteiseen linjaan tai
punaista lankaa ei välistä näkynyt edes oven suusta. Jotain teemaa mukana oli,
mutta välistä kokonaisuus oli lähinnä sekametelisoppa. Piristävää, totesin minä.
Illalla painaessani pääni
Mäntän klubin vuoteeseen havahduin kuitenkin ajatukseen, että enpä ole paljon
näyttelyä näin jälkikäteen miettinyt. Päähäni jäi pelkkä visuaalinen jälki
ajatusten sijaan.
Vaikka kuvataideviikkojen
anti miellytti silmääni se oli minulle ikään kuin liikaa. Teemojen moninaisuus
torppasi pääni ja tavanomaisen aivokutkuttelun sijaan jäljelle ei jäänyt paljon
muuta kuin harmaata kohinaa.
Onneksi en kuitenkaan julkaissut
tätä lauantaina kirjoittamaani tekstiä kuin vasta nyt, kolme päivää näyttelyn
jälkeen. Sain mahdollisuuden lisätä tekstiin tämän:
Näyttelyn kokonaisuuden nerokkuus,
ja uskon, että sellaisesta voidaan tosiaan puhua, piilikin siinä, että tovin
muhittuaan se ei jätä mieltä rauhaan. Eilen huomasin miettiväni useaan
otteeseen Paula Salmelan tilateosta ja tänään olen ollut löytävinäni läsnäolon
syyn myös niille portaikossa pääalaspäin roikkuneille lepakkoihmisille. Taulut,
videoteokset, installaatiot ja äänimaisemat kytevät päässäni ja muodostavat
pikkuhiljaa varsin loogiselta näyttävän piirileikin. Tässä vaiheessa olen jo
tullut siihen tulokseen, että jos jossain oli jotain vikaa, se oli vastaanottajan
hitaassa älyssä ja vajaavaisessa kokonaisuuksien omaksumiskyvyssä. Loppu viikosta luulen
olevani jo varsin valaistunut asian suhteen.
Kuraattori Jyrki Siukkonen
toteaa kokoamastaan kuvataideviikon näyttelystä seuraavaa: ”Tavoitteenani on
näyttely, jossa teosten yksilöllinen kieli pääsee esiin, mutta kokonaisuus
puhuu vielä jotakin enemmän. Rakennan siis yhdessä taiteilijoiden kanssa suurta
näyttelyteosta.”
Muuta ei voi sanoa, kuin
että mies on onnistunut tavoitteessaan. Luulen/pelkään/epäilen käyneeni näyttelyssä, joka loppuvuodesta kristallisoituu mieleeni sinä vuoden hienoimpana näyttelykokonaisuutena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti