Autokolumni 6.9.2013 Keskisuomalaisessa.
On olemassa muutamia
puheenaiheita, joita ei sivuta automatkoilla. Ensimmäinen rajoitus koskee
kotia. Reissussa ei visioida kotia koskevia onnettomuuksia kuten murtovarkaita,
sähköpaloa tai luonnonkatastrofeja.
Toinen kielletty
keskusteluaihe on auton kuntoa koskevat huolet. Ratin takana, tai siinä
sivussa, ei todellakaan käydä läpi osia, jotka ajoneuvosta saattaa hetkenä minä
hyvänsä laueta. Ainoa ajettavuuteen liittyvä sallittu kommentointialue koskee
menoveden määrää, tuulilasin puhtautta ja pissapojan täyttöä. Kaikki muu on
ehdotonta No No –osastoa.
Joskus vaikeneminen ei
kuitenkaan auta. Koin tämän itse viime viikolla Norjan vuonolla. Sydämessäni kyti
jo kotipihasta lähdettäessä pieni epäilys, että näinköhän tämä auto kestää.
Sama huolta oli kannettu kuskinpenkillä. Asiasta ei kuitenkaan hienovaraisesti
keskusteltu.
Siinä vaiheessa kun Mersun
etujousi sitten pyöri irtonaisena Ålesundin mukulakivikadulla, ensimmäinen
ajatus ei ollut ”kiva, tulipahan aihe seuraavaan autokolumniin”. Ajatus oli
pikemminkin ”mä niin arvasin tän”.
Lukijalle tiedoksi, että kyseinen
vuonokaupunki ei ole ihan lähellä Jyväskylää. Tukholmasta sinne on matkaa noin tuhat
kilometriä. Eikä se tie ole koko matkaa nelikaistaista moottoritietä.
Yritin nujertaa vastoinkäymistä
positiivisella ajattelulla. Itkukurkussa ja stressimittari tapissa mietin, että
hyvä, että hajosi hotellin nurkalle, eikä johonkin tunneliin tai äkkijyrkän tien
laitaan kaukana asutuksesta. Mukavaa myös, että vauhtia oli 2 kilometriä
tunnissa eikä esimerkiksi sata. Ja kiva, että vakuutus kattoi hinauksen ja
ylimääräisen hotelliyön.
Sellaisestakin voi näin
jälkikäteen yrittää iloita, että ilman auton oikkuilua en olisi tutustunut norjalaiseen
autonhinaaja Bengtiin, puolalaiseen taksikuskiin ja korjaamon hemmoihin. Nyt tiedän
myös omakohtaisen kokemuksen pohjalta, että autonkorjaus ei ole yllättävä
poikkeus Norjan hintatasossa, vaan sekin maksaa maltaita.
Auto saatiin onneksi
korjattua parissa päivässä. Kun Mersu oli taas alla, lompakko kevyt ja matka
jatkui, autossa oli hiljaista. Jokaista rohinaa kuunneltiin niin isolla
korvalla, että ryhävalaan laulu avomereltäkin melkein kantautui kuuloelimiin.
Vaikka järkevä ihminen minussa
(?) ymmärtää, että auto on vain kone, en uskaltanut biiliäni torua. Pelkäsin sen
särkyvän uudelleen. Sydämessäni olin häneen toki hyvin pettynyt.
Edes mieheni vakuuttelu,
että etujousen ripustuksen korjauksen jälkeen auton on oikeastaan
luotettavammassa kunnossa kuin ennen reissua, ei auttanut.
Pintahengitys, Jelena Isinbajevan
hyppysupattelua muistuttava rukoilu ja vaikeneminen eivät kuitenkaan auttaneet –
taaskaan. Siinä vaiheessa kun sivuikkunan sulkumekanismi jumittui auki-asentoon
jossain Ruotsin rajalla, auto sai vihdoin kuulla kunniansa. Sydämenpohjasta kumpuavissa
kommenteissa vilahteli manalan asukkaita ja ulosteröykkiöitä. Matkustamossa päätettiin
myös tarmokkaasti, että nyt Mersu menee myyntiin.
Tästä pelästyneenä auto
toimikin loppumatkan moitteettomasti. Nyt se katsoo minua pihasta
anteeksipyytävillä koiransilmillään. Mutta turhaan katsoo. Ei katso kauan.
Jo hiekkalaatikolla
opittu totuus on, että jos sinä et leiki minun kanssani, niin en minäkään
sinun. Kyllä maailmasta muitakin matkakavereita löytyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti