Ohjelmaan kuului muun muassa Salokosken ja Iivanaisen duettona esittämä For free -kappale. Laulu kertoo katusoittajasta, jonka käsissä saksofoni soi upeasti, mutta kukaan ei pysähdy kuuntelemaan. Laulun kertoja, eli Mitchell itse, sanoo ansaitsevansa muhkeita palkkioita laulaessaan täysille saleille, mutta tuo kadun mies ei virtuosimaisuudestaan huolimatta saa kuulijoita. Hänen esityksestään puuttuu katsojille ehkä se olennaisin tekijä - hän ei ole tv:stä tuttu kuuluisuus.
Laulun pohjalta on tehty tosielämän kokeita. Näin esimerkiksi maailmankuulu viulisti Joshua Bell vingutti 3,5 miljoonan dollarin Stradivariustaan Washingtonin metrossa kovimpaan ruuhka-aikaan. Reaktio oli tietenkin juuri sellainen kuin odottaa saattaa: kaikki pysähtyivät kuuntelemaan - No ei pysähtynyt. Vaikka miehen konsertteihin on usein melkein mahdoton saada lippuja, metrossa kuuntelijoita on maksimissaankin vain kourallinen.
Luulen,
että suurin syy katusoittajan ignorointiin, niin Mitchellin laulussa, kuin
todellisessa elämässäkin, on tapahtuman odottamattomuus. Taiteesta nautitaan
vain sille osoitettuina aikoina. Ikään kuin kulttuurille korvamerkittynä tovina. Kun metrossa törmää viuluvirtuoosiin allakasta ei löydy merkintää "odottamattoman taidenautinnon vastaanotto". Vaikka musiikki kuulostaisi tuhat
kertaa maksettua konserttia paremmalta, niin nyt ei pysähdytä. Ei vaikka
oikeasti kiire ei olisi minnekään.
Sitä
käy usein mielessä, että eikö olisi hienoa, jos kasvaessamme emme unohtaisi
kaikkea sitä lapsuuden vilpitöntä ihmettelyä ja ihastelua, joka meissä alun
perin iti. Että jäisimme spontaanisti seuraamaan ympäristön tapahtumia
muulloinkin kuin haaveissamme ja kesäloman toisella viikolla.
Toki on myönnettävä sekin, että ehkä populaarimusiikin starat olisivat tavan metro-yleisölle vähän otollisemmin tunnistettavissa kuin klassisen edustajat. Jos metrotunnelissa laulaisi vaikka joku Justin Bieberin kaltainen muovinen teini-idolli, lopputuloksena olisi varmasti infernaalinen härdelli.
Toki on myönnettävä sekin, että ehkä populaarimusiikin starat olisivat tavan metro-yleisölle vähän otollisemmin tunnistettavissa kuin klassisen edustajat. Jos metrotunnelissa laulaisi vaikka joku Justin Bieberin kaltainen muovinen teini-idolli, lopputuloksena olisi varmasti infernaalinen härdelli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti