perjantai 3. maaliskuuta 2017

Varatankki ja kupponen kahvia

Osallistuin tovi sitten moottoripyöriä ja niiden varatankkeja käsittelevään kahvipöytäkeskusteluun. Osallistumisella tarkoitan tietenkin lähinnä kuuntelemista.

Opin, että kun bensa on vähissä ja kone alkaa yskiä, motoristi siirtyy varatankille. Bensahana väännetään siis ”on”-asennosta ”res”-asentoon. Tämä res-merkintä tulee reserve-sanasta eli tarkoittaa reserviä ja varmuusvarastoa.
Varatankilla voi kuulemma ajaa viitisenkymmentä kilometriä ja käytännössä lähes jokainen moottoripyöräilijä ajaa bensa-asemalle nimenomaan varatankin turvin.

Kuunneltuani tovin esitin liudan lisäkysymyksiä, joiden kautta pääsin ymmärrykseen siitä miten tankki toimii. Olin kuvitellut mielessäni miniatyyritankin, joka sijaitsee söpösti jossain päätankin sisällä. Kyse ei kuitenkaan kuulemma ole mistään erillisestä varatankista, vaikka sitä siksi kutsutaankin.
Varatankki tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kun bensaa on niin vähän, ettei imujärjestelmä yllä nesteen alle, siirrytään sitä imemään astetta alempaa. Laitetaan siis ikään kuin pilli vähän syvemmälle juomalasiin.
Mielestäni olisi ehkä loogisempaa käyttää varatankista nimeä alatankki tai pohjatankki, mutta ei nyt tartuta siihen.
 
Loput tästä Keskisuomalaisen autokolumnistani löytyy osoitteesta:

http://www.ksml.fi/mielipide/kolumni/Varatankki-ja-kupponen-kahvia/941119





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti