Minja Revonkorven töissä yhdistyy hienolla tapaa raskas synkkyys ja leikillinen kepeys. Kuvassa muistaakseni Kevätpuku-niminen teos. |
Kävin
perjantaina keskisuomalaisen suosikkigalleriani, korpilahden Höyry-gallerian
avajaisissa. Vuorossa oli K-S taiteilijaseuran puheenjohtajan nuijaa
parhaillaan hallinnoivan Minja Revonkorven näyttely.
"Meren antimet" -installaatio luo gallerian seinään merenalaisen silakkaparven heijastuksia. |
Itse
tykkäsin näistä uhkaavan tummista, mutta kuitenkin jollain tapaa herkistä
töistä kovasti - itse asiassa enemmän kuin Revonkorven aikaisemmista töistä joita
olen nähnyt.
Taiteilija
puhui avajaisissa maskuliinisista muodoista, yöntunteina syntyneistä kuvista ja
siitä, että mielessä oli koko ajan galleria, jonka seinille työt nousevat.
Minä
löysin heti kotini seinältä kohdan näyttelyn työlle nimeltä Melkein. Lompakkoni
oli kuitenkin vähän eri mieltä, joten tyydyin teoksen ihailuun etäältä.
Kaiken
kaikkiaan näyttely toi mieleeni sen hienon totuuden, että paineen alla syntyy
timantteja. Toki jos paine kestää liian pitkään ja on liian päällekäyvää taitaa
tulla vain hiilenkaltaista likaista mössöä. Tämän kun muistaisi aina silloin
kun on kiireistä, stressiä ja kaikkea liikaa - että tovi tätä on ihan ok, mutta
iäisyys "not so ok".
Revonkorven
tapauksessa painetta ja stressiä on mielestäni ollut juuri se oikea määrä.
Minja Revonkorven "Valkoinen Musta ja kevät" Korpilahden Höyry-galleriassa 29.3.2015 asti.
Taiteilija varjossa ja suosikkityöni "Melkein" valokeilassa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti