Kristo Salminen oli vuoroin sydäntä särkevä vuoroin kutkuttavan hauska Vanja-enona. Kuva: Kansallisteatteri. |
Kävin viime
viikolla kansallisteatterissa katsomassa Anton
Tšehovin Vanja-enon. Näytelmän
ohjauksesta vastasi Paavo Westerberg
ja rooleissa nähtiin Eero Aho, Krista Kosonen, Heikki
Nousiainen, Terhi Panula, Emmi Parviainen, Seppo Pääkkönen, Kristo
Salminen ja ihana Seela Sella.
Kososen esittämä
Jelena totesi näytelmässä suurin piirtein näin: ”Todellinen lahjakkuus on sitä,
että on näkemystä. Visioita tulevasta. Sellaista ihmistä ei vain voi olla
rakastamatta.”
Toden totta,
ajattelin. On törmännyt eläissäni moneen valtavan lahjakkaaseen ihmiseen ja
tuntenut sydämessä suurta rakkautta, en niinkään ihmistä, vaan hänen kykyjään
kohtaan.
Kun bändin
keulakuva on kolme tuntia myöhässä treeneistä, teoksillaan uusia tuulia luova kuvataiteilija
sanoo tylysti ja suoraan, höyhenen kevyt ballerina diivailee, visionäärinen säveltäjä
vetäytyy nurkkaan murjottamaan ja palkittu kirjailija juo taas liika, sehän on ärsyttävyydessään
jotenkin ihanaa. ”Oih, nuo boheemit taiteilijat” ja sitä rataa. Vanja-eno
näytelmää lainatakseni ”lahjakasta ihmistä ei voi olla rakastamatta”.
Toki kyvykkyys
on kaksiteräinen miekka. On nimittäin todella surullista kun esimerkiksi kuvataiteilijan
töistä näkyy vain taiteilijan hieno tekniikka, mutta sisällöstä ei ole
hajuakaan. Tällöin lahjakasta ihmistä miltei vihaa. Tuntuu väärältä, että
hänellä, jolla olisi sävelkorvaa, vakaata kättä ja moninaisia taitoa, ei ole mitään
sanottavaa, mutta minulla, jolta nuo erikoiskyvyt uupuvat, olisi vähän jotain
sanottavaakin.
Tänään luin
Helsingin sanomien Sibeliusta käsittelevästä
Teema-lehdestä säveltäjän lapsenlapsenlapsen haastattelun. Muusikkona itsekin varsin
hienosti kunnostautunut Lauri Porra
ampui alas koko lahjakkuuden käsityksen. Ei sentään lähtenyt kiistämään
isoisänsä lahjakkuutta, mutta hänen ajatuksensa oli se, että lahjakkuudesta
puhuvat laiskat ihmiset. Toisin sanoen niin, että laiskat sanovat kykyjen
olevan ikään kuin syntyperäisiä koska eivät jaksa harjoitella tarpeeksi. Että mitä
sitä harjoittelemaan: kun en ole lahjakas, en voi siksi tulla. Porran mukaan tosiasia
kuitenkin on, että lahjakkaaksi tullaan ankaralla harjoittelulla.
Totta
tämäkin, ajattelin. Sitähän sanotaan, että ihminen voi tulla asian kuin asian
taituriksi, jos sille uhraa 10 000 tuntia. Näin ajateltuna tupla työ
takaisi varmasti kyvykkyyden josta puhuttaisiin jo lahjakkuutena tai jopa
erityislahjakkuutena.
Tätä asiaa
pallotellessani mieleen tuli kyllä useampikin varsin lahjakkaaksi mieltämäni
henkilö, joiden olemukseen ahkeruutta on vaikea liittää. Olisiko sitten niin, että
meille lahjattomille jonkun taidon hankkiminen vain vaatii paljon suurempaa
ahkeruutta kuin toisille. Tai sitten niin, että hän joka on tullut ns.
lahjakkaaksi harjoiteltuaan paljon, eroaa todellisista taiteilijoista siinä,
että hänellä ei ole visiota?
Siitä
näytelmästä sanottakoon vielä sen verran, että olin ensimmäiseen puoliaikaan
asti niin rakastunut, että päätin tulla katsomaan näytelmää toisenkin kerran. Toisen
puoliajan jälkeen olin enää vain tyytyväinen. Tuskin siis menen toiste. Yhden kerran
kannattaa kuitenkin käydä katsomassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti