Keskisuomalaisen kolumnini 14.8.2015
Koska olen nainen, ja me naisethan emme kuulemma autoilusta mitään ymmärrä, mieleeni on kertynyt muutama alaan liittyvä varmasti tyhmä kysymys ja ihmetyksen aihe. Tässä niistä jokunen.
Koska olen nainen, ja me naisethan emme kuulemma autoilusta mitään ymmärrä, mieleeni on kertynyt muutama alaan liittyvä varmasti tyhmä kysymys ja ihmetyksen aihe. Tässä niistä jokunen.
Miksi peltipoliisin kohdalla
nopeus pitää laskea aina äkisti kymmenen kilometriä sallitun alle? Eikö se
riitä, että mahdollisen ylinopeuden tiputtaa sallituihin rajoihin? Että
kahdeksankympin alueella ajaisi kahdeksaakymppiä – ei seitsemääkymppiä.
Ilmeisesti ei.
Miksi ajaa moottoripyörää
avokypärällä, jos kuitenkin täytyy käyttää suojalaseja ja viritellä suun eteen
joku neopreemihuivi tai vastaava estämään pölyn ja ötököiden pääsyn kitaan? Ja
lisäksi jaksetaan aina kiroilla sitä, kuinka keväällä autojen talvirenkaista
irtoavat nastat osuvat kipeästi poskeen. Että eikö olisi helpompi pistää päähän
avopotan sijaan umpipotta, joka myös suojelee sitä päänuppia selvästi avomallia
paremmin?
Miksi autojen nopeusmittarin
taulukko yltää sellaisiin lukemiin, joissa autoa ei saa missään ajaa? Tai saa,
mutta Euroopan mantereella pelkästään Saksan autobaanoilla. Eikö isot asteikot
johda vain siihen, että hurjasteluun taipuvainen kuski kokee ne haasteiksi?
Eräänlaiseksi yllykkeeksi. Että tällä kertaa ajetaan vielä pikkuisen kovempaa
kuin viimeksi.
Miksi ostaa Ferraria, jolla
voi ajaa oikein helkkarin kovaa, kun todellisuus kuitenkin on se, että niin
kalliilla autolla ei kuitenkaan uskalla ajaa tulisesti vaan pikemminkin
mummomaisen hissukseen ettei vain tule klommoja tai muuta korjattavaa?
Miksi bensatankki ei voi olla
kaikissa autoissa samalla puolella, ettei ihmisen tarvitsisi toistuvasti
nöyryyttää itseään ajamalla väärin päin bensamittarin viereen?
Ja vielä yksi kysymys: jos
kansanedustaja Teuvo Hakkarainen teki keväällä vaalityötä ajamalla
tosiaan mainostamansa 20 000 kilometriä viikossa, niin miten se käytännössä
oikein meni? Huuteliko mies ikkunasta näpsäköitä vaalilauseita taittaessaan
päivittäin noita 2 857 kilometrin matkoja? Ja pitäisikö Hakkaraisen
palkata seuraaviin vaaleihin joku suunnittelemaan päiväreitit pikkuisen
jäkevimmiksi, sillä moinen sutaaminen vaatii jo melkoista vaalialueen reunalta
toiselle hurjastelua.
Loppuun vielä kysymyksen
sijaan huomio. Ihan tyhmä varmasti sekin. Autokauppojen yleisövessoissa on aina
– siis aina – molemmat renkaat ylhäällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti