En tiedä mitä miehen kyltissä lukee. Looginen teksti voisi olla vaikka "Ajakaa hiljempaa" |
Vietin syyskuussa viikon Egyptissä. Auringon, hiekan ja
pyramidien ohella kiinnitin huomiota maan liikenteeseen, joka sanalla sanoen
oli ihan jotain muuta. Opin nopeasti, että pohjoismaalaisten liikennetavat ovat
paikallisväestön mielestä vähän sieltä ja syvältä. Että vieno pyyntö
poppivehkeiden volyymitason laskemisesta ja kuskin käsien palauttamisesta
rattiin, on lähinnä tylsämielistä nipottamista. Jos tie on suora, sitä kuuluu
ajaa niin paljon kuin autosta lähtee tehoja. Ja jos se ei ole suora, tulee sitä
silti ajaa urut auki.
Turvavöiden tarkoitus on egyptiläisessä taksissa olla
mukana, ei toiminnassa. Istumistani viidestä taksista yhdessäkään ne eivät
nimittäin toimineet. Kaikissa autoissa toimi kyllä radio. Volyyminappi vain oli
jumittunut täysille.
Siitä en jaksa edes kirjoittaa millaista päänvaivaa,
kaapujen repimistä ja tuhkan sirottelua hiuksiin aiheutti kyydin maksusta
sopiminen. Pienenä vihjeenä mainittakoon kuitenkin, ettei etukäteen sovittu 60
tarkoita aina koko kyydin hintaa. Pääteasemalla se voikin yllättäen tarkoittaa
hintaa per kyyditettävä. Jos kyydissä on vaikka neljä ihmistä, ei moinen
yllättävä hinnannousu jaksa ihan kauheasti naurattaa. Suomalainen, pikkuisen
auringossa kärähtänyt nainen muuttuu kyseisessä tilanteessa kasvoiltaan vielä astetta
punaisemmaksi – varoituskolmion tapaan hehkuvaksi ilmestykseksi, jonka jokainen
maanmies tunnistaa ultimaalisen vaaran lähteeksi. Egyptiläiselle taksikuskille
tämä kaiketi viestii jotain ihan muuta. Hintaa se ei ainakaan laske.
Egyptiläisessä liikenteessä jaksoin ihmetellä myös
betoniporsaan korkuisia hidastetöyssyjä. Silloin kun paikallisviranomaiset
haluavat vauhdin laskevan ihan oikeasti, he tekevät tiehen hidasteen, joka
oikeasti hidastaa – töyssyn jonka ylittämiseksi nopeus täytyy tiputtaa 150:stä
kolmeenkymmeneen. Hidastaminen tehdään tietenkin nopeasti. Tavalla, joka saa
sinut ymmärtämään miksei niitä turvavöitä ole. Jos olisi, kuuluisi takapenkiltä
solisluiden murtumisääniä ja epätoivoista vinkunaa ilmojen pihahtaessa
keuhkoista.
Istuin reissullani myös paikallisen lentoyhtiön koneessa.
Lennon aluksi matkustamossa soi rukous ja kuvaruudulla näytettiin kuvaa
Mekasta. Jotenkin länsimaista mieltä tämä ei kauheasti rauhoitta. En viittaa
tällä mihinkään islamilaisen kulttuurin oudoksumiseen vaan siihen, että
lentoyhtiö arvelee tarvitsevansa rukouksen voimaa onnistuneen lennon
suorittamiseksi. Harmikseni sain huomata, ettei rukous aina auta. Juostessani
Kööpenhaminan kentällä jatkolennolle toivoin, että Allah olisi taannut myös
aikataulussa pysymisen.
Pääsin kuitenkin ajoissa ja turvallisesti kotiin.
Matkalaukkuni tosin kiintyi Egyptiin minua syvemmin. Ruskea matkakumppanini
palasi kotiin vasta kolme päivää jälkeeni. Ymmärsin sen osoittavan mieltään ja
protestoivan kylmää syksyä avatessani sivutaskua, joka oli vuorattu
pullollisella suihkusaippuaa.
Oma matkani Helsingistä Keski-Suomeen sujui siipan kyydissä.
Egyptiläiseen matkantekoon tottuneena ihmettelin jatkuvaa oikealla kaistalla
pysymistä ja liikennesääntöjen tottelemista. Radiokin oli niin hiljaisella,
että sain kuskin puheesta ihan ongelmitta selvää. Ajokulttuurishokkia
tasapainottaakseni nostin omat käteni niskan taakse ja mutisin hiljaa itsekseni
jotain etäisesti islamilaiselta uskontunnustukselta kuulostavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti