Missä rakennus alkaa ja mihin se loppuu. |
Ensimmäisestä olin ennen
kaikkea "tiloissa" rakennuksen suhteen. Toki tuo tuollainen poptaidehenkinen
näyttely lämmitti sekin kovasti Andy
Warholiin ja Roy Lichtensteiniin 1980-luvun lopulla
rakastunutta sieluani, mutta se rakennus. Onpa hieno, sanon minä. Ja istuu ihan
käsittämättömän hyvin maisemaan vanhan rakennuksen viereen. Lähtökohtaisesti
olisi nimittäin luullut, ettei siihen istu mikään muu kuin tuulessa huojuvat
puut ja järven liplatus.
Pekilon näyttelylle annan
tänäkin vuonna täydet pisteet. Saattaa olla, että vuoden 2014 näyttely pesi pikkuisen
viimevuotisen kokoonpanon, vaikka sekin oli mielestäni tosi hieno ja mielenkiintoinen. Erityisen innoissani olin näyttelyn osallistuttavista töistä. Olo
oli kuin jossain aiku
isten Puuhamaassa kun välillä puettiin laseja ja hattua päähän,
mentiin sisään paperikehikkoon, kurkistettiin luukuista tai tilattiin
automaatista teokseen kuuluvaa kahvia.
Pomppu Göstan käytävällä |
Erityisen innoissani olin
Pia Männikön teoksesta Some People Knit vuodelta 2014.
Maalarinteipistä tehty sienimäisen onteloinen teos oli ihan itsessäänkin hieno,
mutta äärimmäisen onnelliseksi minut teki teoksen vieressä oleva samasta
materiaalista tehty miniteos ja kyltti ”Saa koskettaa”.
Kärsin ja kärvistelen
toistuvasti näyttelyissä palavan koskettamisenhalun parissa. Tahtoisin kokeilla
pintaa ja hipelöidä tekstuuria. Näpelöidä ja rapsuttaa. Joskus jopa painaa
posken pintaa vasten.
...ja Männikön teos johon saa koskea. |
Pia Männikön teos johon ei saa koskea... |
Asioihin tutustuminen
koskettelun kautta esiintyy elämässäni ihan kaikessa. Tämä ei siis ole vain
joku taiteen liittyvä perversio. Viime viikolla esimerkiksi ihailin Muuramen
rompetorilla vanhaa komeasti muokattua autoa. Mieheni sanoi minulle kolmasti
”Älä koske”, sormieni hapuilevan janoisina peltien kaarteita ja ovien pääkallonuppeja.
”Ärsyttävää komentelua”, mietin hiljaa mielessäni, vaikka samalla tiesin
ohjeistuksen olevan ihan paikallaan ja tulleen enemmän kuin tarpeeseen..
Koskettaminen on niin ominainen osa luonnettani, että vaikeampaa olisi kaiketi
vain katsomisen kieltäminen.
Täkin olisin tahtonut hiplailla. |
Sanottakoon kuitenkin,
etten normaalisti lääpi gallerioiden tauluja ja patsaita. Muutaman kerran olen
näin kuitenkin tehnyt ja saanut vartijalta melkoista satikutia. Viimeinen hento
ja mielestäni harmiton hipaisu tapahtui Tampereella H.R. Gigerin näyttelyssä. Vaikka ymmärsin ja ymmärrän yhä, etteivät
teokset kestä kaiken kansan koskettelua, en kyennyt hillitsemään itseäni.
Sormeni painoivat varovasti mestarin suunnitteleman sohvan pintaa
tarkistaakseen onko tässä nyt kyse pehmeästä vai kovasta materiaalista.
Vartijan sormi ja kovaääninen ojennus kantautui heti selkäni takaan. (mistä se
siihen oli edes tullut). En sentään lentänyt niska-perse-otteella näyttelystä
ulos, mutta nöyryytyksen ja häpeän arvet olivat syvät. Luulen, etten voi
koskaan enää katsoa Aliens-leffoja tuntematta pientä nolouden tuntua sydämessäni.
Gigeristä lähtien olen
kyennyt hillitsemään itseni. Sanottakoon, että helppoa se ei ole. Näin ollen huomatessani
Männikön ”Saa koskea” –kyltin, sydämeni hypähti onnesta.
Mieheni oli jatkanut
näyttelyn kiertämistä jo kauas eteenpäin ennen kuin laskin antaumuksella
hipelöimäni teippityön takaisin hyllylle. Huokaisin ja totesin: ”Onpa hienon
näköinen ja tuntuinen”.
Ja tälle Meri Pauran työlle olisin kiivetä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti