Sami Liuhto ja Mikael Öhman |
Kannattaa katsoa televisiota
päissään, kun baarissa on Happy Hour. Kun naiset on valmiina toimintaan, olla
se jolle ei tuoda tuoppia pöytään. Mutta minkäs teet se on tämä köyhyys, on
ryypättävä kakkoskaljaa kotona. Lähdettävä ihmisten sekaan vasta puolilta öin,
juotava tiskillä kaikkensa unohtaneena.
(Sami Liuhdon Taudinkuva: Happy Hour)
Sain Sami
Liuhdon taudinkuvan Havaintoasema Tornio
Liakka kuunteluuni jo joskus keväällä. Koska olin varsin innoissani yhtyeen
esikoisesta, ajatuksenani oli kuunnella levy huolella ja sanoa siitä sitten
rehellinen mielipide. Tuota ajatusta olen vaalinut sydämessäni nyt kuukausi
kaupalla. Välillä se tuntuu pistona kylkiluiden välissä ja toisinaan kylmänä
hikenä. Useimmiten valtavana hämmennyksen tunteena – tunne ei johdu levystä vaan
aikataulustani, jonka perässä kirmaan kuin kolmejalkainen karitsa.
Mutta siis. Tänään
päätin tarttua Sami Liuhtoa sarvista. Ennen levyn sisältöön sukeltamista, tein tällaisen
luonnehdinnan yhtyeestä:
Sami Liuhdon taudinkuva
on kuin se hyvin taiteellinen serkku, joka asuu toisella puolella Suomea ja
jonka kanssa vietät vain harvoin aikaa. Aluksi serkku vaikuttaa aina pikkuisen
umpimieliseltä ja ujolta, mutta kahden kesken sitä lopulta ymmärtää tämän olevan
jotain ihan muuta ja kaikkea: Yhdistelmä syvää runoilijaa,
mielenterveyskuntoutujaa, showmiestä, suurta valloittajaa ja älykköä. Serkun päähän
sopii yhtä hyvin narrin kuin papinkin hattu – Useimmiten molemmat yhtä aikaa.
Serkku on valtaosan
aikaa äärimmäisen kiehtova, mutta jos vietät viikon hänen kanssaan suvun
mökillä, huomaat jo muutaman päivän jälkeen piiloutuvasi välillä ulkohuussiin
saadaksesi hetken rauhan. Olet hämmentynyt siitä kuinka välillä haluat kaikkien
ymmärtävän tämän serkuksesi ja toisinaan vannoisit vaikka itsensä jumalan
edessä, ettet ole miestä missään aikaisemmin nähnyt.
Mökkiviikon jälkeen
kaipaat häntä kotimatkalla syvästi ja kipeästi. Samaan aikaan tiedät, että
ensikerralla serkku kutsuu sinua taas aluksi ihan väärällä nimellä, koska on
unohtanut sen oikean.
Kuten sanottua,
olin kohtalaisen innoissani taudinkuvan ensilevystä. Jos yksi on hyvä, kaksi
harvoin on. Siksi lähestyin yhtyeen toista levyä epäröiden ja harkiten. Kun
ilmaan kajahti Jacques Brelin Amsterdam, olin jo valmis
ristiinnaulitsemaan koko poppoon ja ennen kaikkea Mikael Öhmanin. Että mitä helvettiä.
Oli miten
oli, tämän äänitysteknillisesti toki ihan mielenkiintoisen kappaleen (jonka yli
joka kuuntelukerralla ärtyneenä pomppaan) jälkeen päästään asiaan. Hallituskadulla-kipaleen jälkeen olen
jälleen myytyä naista ja muutaman kuuntelukerran jälkeen valmis julistamaan
levyn esikoistaan jäntevämmäksi, pidemmälle harkituksi ja kiinnostavammaksi.
Öhmanin vaivattomalta
tuntuvat sävellykset toimivat tasapainottavana pohjana Liuhdon raskaan
tahmaisille sanoille. Ilman kepeän hyppelevää folktunnelmaa sanoista jäisi
raskas olo. Öhman puristaa sitruuna sinne minne sitä eniten kaivataan tai missä
se parhaiten kirvelee. Mielestäni Happy Hour
–tematiikan yhdistäminen musiikkiin, joka esitetään kulkusin koristelluissa
kengissä on juuri sopivalla tavalla outoa.
Levyn
hienompiin hetkiin lukeutuu Outi-Illuusia
Liljan esittämä Miehen muotoinen
reikä. Kappale ei ole ehkä levyn paras, mutta sen asema ja tunnelma on
täydellinen.
Jos
kappaleen olisi laulanut mies, olisin sytyttänyt jo rintaliivini tuleen tai
ainakin sirotellut tuhkaa hiuksiini. Naisen esittämänä sanat: ”Kello on aamu
kuus. Yhä sä selität. On naisen asema huono, juu. Lopuksi äidistäsi pillität. Ja
sä panet levariin Ultra Bran, tajuan tehneeni virheen, saan vain puhetta sulta
ainiaan” ovat humoristisia, kepeitä ja hauskalla tavalla naisenergiaa
kumpuavia.Ymmärrän toki asetelman typeryyden ja pöyristävyyden. Miksi nämä sanat ovat miehen suusta kuultuina sovinistisia, mutta naisen miehelle lausumina pelkästään ”Go girl” –huutoja minussa synnyttäviä.
Painan pääni vähän häpeissäni ja pyydän anteeksi pehmeiltä miehiltä. Samalla ymmärrän myös tekstin syntyneen Liuhdon, ei esittäjänsä kynästä, jolloin minua on ehkä viety 6-0.
https://www.youtube.com/watch?v=SUNEW8phK9w
Kokonaisuuden kannalta Miehen muotoinen reikä osuu hienosti hetkeen, jossa ilma alkaa käydä raskaaksi. Mies on vajonnut ”kusenvärisen kaupungin apatiaan”, saanut pakit 35 naiselta ja kitannut kakkoskaljaa kotona. Kuulija kaipaa tuuletusta, joka keventää ajatukset ja jonka jälleen voi taas surutta sukeltaa mielen mustiin meriin. Vaikka Miehen muotoinen reikä jatkaa aiempien kappaleiden teemaa, on se kokonaisuutena puhdistava ja raikas.
Kaiken kaikkiaan
voidaan sanoa, että Havaintoasema Tornio
Liakka on uskollinen ensimmäisen levylle. Siinä toistuvat pohdinnat
itseydestä ja ulkopuolisuudesta. Alkoholia juodaan ja arki roikkuu mustina
pilvinä vähän kattoa korkeammalla. 47-vuotias eläkeläinen, joka kantaa kaljalootaa
kynnyksen yli kuin uutta morsiantaan on yhtä kaukana seksikkäästä rentusta kuin
pakastettu kalapuikko päivän saaliista.
Synkkyys sisältää
kuitenkin niin paljon sarkasmia, huumoria, itseironiaa ja veijarimaisia
säveliä, että lopputulema on pikemminkin kepeä kuin synkkä. Tätä en olisi kuvitellut
levystä sanovani. Ehkä se vaati puolivuotisen kuuntelun kristallisoituakseen.
Ymmärrän,
että Taudinkuva jättää outoudellaan monet kylmäksi. Minut se kuitenkin hypnotisoi.
Liuhto tiputtelee lakonisesti ja ponnettomasti tekstejään. Silloinkin kun hän
tuo ilmaisuunsa voimaa ja innokkuutta, kuultaa takaa se eläkeläinen joka kantaa
sitä kaljalootaa. Että kalja on hyvää ja siinä mielessä innostavaa, mutta
samanlaista se pohjimmiltaan on kuin eilen ja huomennakin.
Tylyn uupunut luenta
toimii tilanteessa, jossa teksti ei ole koskaan sitä mitä odotat. Ja juuri kun
luulit jo tietäväsi kappaleet ulkoa, hymyilet kierosti sanoille, joita et
aiemmin huomannut. Että tosiaan ”olen tullut tänne kuolemaan”.
Ja lopuksi vielä se mielestäni levyn paras biisi:
https://www.youtube.com/watch?v=cpzGbZLA2jA
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti