Hetki
sitten käsillä oli taas munkkikahvien paikka. Oikeastaan myös ilotulituksen ja
shampanjapullon korkkien ampumisen sauma. En viittaa tällä vappuun vaan siihen,
että valkoinen sotaratsuni kävi nimittäin heittämässä kunniakierroksen
paikallisella katsastusasemalla.
Näyttelin
tyynen hillittyä insinöörin ojentaessa leimattua lappua, mutta sieluni
sisimmässä huusin huraata keuhkojen täydeltä.
Ihan
ilman merkintöjä Pököttini ei sentään selvinnyt. Tarkkasilmäinen inssisetä
löysi sen helmasta sormenmentävän reiän. Kutsuttakoon sitä täst edes vaikka
helmasynniksi. Synti ei kuitenkaan ole nähdäkseni kovin suuri, sillä
ensinnäkään sitä ei tarvitse käydä näyttämässä uudelleen toimistolla ja
toiseksi, jos itse surffaisit 24 vuotta Suomen tiesuoloissa ja pääsisit pesuun
vain erikoisen juhlallisina päivinä, saattaisi sinustakin löytyä muutama heikko
kohta.
Tästä
ajatus jumittuukin vääjäämättä autopesuun. Mietin miten on mahdollista, että
olen aina pitänyt pesuloita jotenkin mystisen mainioina, eräänlaisina
kummitusjunan kaltaisina riemupaikkoina, mutten silti vie niihin autojani juuri
koskaan. Aina on jotenkin vääränlainen keli ja tietysti onkin. Eihän sellaisia
kuivia ja pölyttömiä & pakkasettomia päiviä ole Suomen ilmanalassa kovin
tiheään. Niitä jos venaa, voi auton pestä pari kertaa kesässä ja hyvällä
tuurilla kerran kevättalvella. Silloin on kuitenkin muutakin tehtävä. Pitkän
pilvisyyden jälkeen koittavasta ensimmäisestä aurinkoisesta kevätpäivästä ei ihan
heti nouse mieleen ajatus, että nyt auton pesuun.
Syyn
siihen, miksi en penskana päässyt vinkumisestani ja vetoamisesta huolimatta huoltoasemien
pesupisteille tiedän hyvin. Isäni mielestä ”itsekin voi ihan hyvin pestä ja
perheestä löytyy monta tervettä kättä”.
Syy
nykyiseen pesuloiden boikotoimiseeni voisi piillä pihiydessäni. Tätä oletusta ei
kuitenkaan puolla se, että putsatessani viimeksi hanskalokeroa löysin sieltä
käyttämättömän autopesukoodin vuodelta 2013…
Peugeotistani
vielä sen verran, että naapurin mies vinoili minulle, että valkoinen ratsuni voi
laittaa kohta museorekisteriin. Valitettavasti näin ei kuitenkaan voi tehdä
vielä kuuteen pitkään vuoteen enkä usko rakkaani jaksavan enää niin kauaa.
Sillä,
että museoajoneuvoksi luokitellulla ajoneuvoa saa ajaa enintään 30 päivää
vuodessa, ei välttämättä olisi merkitystä. Vaikka Pesostani rakastankin, olemme
aika harvinainen näky liikenteessä. Tuorein ajatukseni onkin, että kun hänestä
aika jättää, parkkeeraan hänet pihani järvenpuoleiselle reunalle ja istun sen
muhkuraisilla tuoleilla auringonlaskua ihaillen ja punaviiniä lipittäen.
Poistetun konepellin kohdalla velloo istutettu kukkameri ja takakontissa
säilytän puutarhalapioita ja istutuskauhoja. Mankan kuitenkin pidän
toimintakuntoisena, jotta voin yhteisiä vuosiamme muistellessa huudattaa sillä vaikka
Pellen Moottoritie on kuuma
–skipaletta – kappaletta joka vie minut takaisin nuoruuden juhannuksiin, joina
peruutin Pököttini vuosi toisena jälkeen siihen Tammisaaren leirintäalueen ehkä
ainoaan, mutta varsin huonossa paikassa sijaitsevaan, monttuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti