Vasemmalta UudenPolvenMuseon taiteilijoita Jonna Jantunen, Ilari hautamäki, Tyko Elo, Tuomo Blomqvist, Minja Revonkorpi, Maija Helasvuo ja Virpi Lehto. |
Onneksi tämä ei
kuitenkaan tarkoita sitä, ettei kesä tulekaan. UudenPolvenMuseon on nimittäin
muuttanut Jyväskylään Kankaan paperitehtaan pergamenttisaliin. Tehdasmiljöössä pysytään
siis yhä.
- Näyttelyn töille ei ole
yhteistä teemaa, mutta tehdastila antaa paikan vuoropuheluun, yksi näyttelyn
järjestäjistä, taiteilija Virpi Lehto
sanoo.
Syvästi Säynätsalon tehtaaseen
rakastuneena huokasin helpotuksesta astuessani Kankaan halliin sisään. Suljettu
paperitehdas uudistaa näyttelyn kulissit tavalla, joka ei pakota
paikkavertailuun. UPM ja Kangas ovat tehtaita ihan omilla tavoillaan. Toinen huokuu
historiaa, jälkimmäisessä voi vielä kuulla toimivan tehtaan arkiset äänet. Tuntuu
siltä kuin työntekijät olisivat poistuneet paikalta vain tovi sitten ja vieneet
koneet mennessään. Säykissä taas odotti, että kulman takaa vastaan tulee pikemminkin
tehtaaseen eksynyt supikoira kuin röökitauolle suuntaava työmies.
UudenPolvenMuseon
kesänäyttely 13.6.–31.7.2014 uusissa tiloissa Jyväskylän Kankaalla, Paperitehtaan pergamenttihalli (Kympinkatu 3). Vapaa pääsy
Edessä Satu Loukkolan veistos, takana Hanna Holman maalauksia ja lattialla Maija Helasvuon installaatio. |
UudenPolvenMuseon tämänvuotinen
näyttely on Virpi Lehdon, Jonna Jantusen, Minja Revonkorven ja Harald
Karstenin käsialaa. Näyttelyyn on kutsuttu 20 taiteilijaa, joista valtaosalla
on jonkinlainen yhteys Keski-Suomeen. Iso tehdashalli on jaettu pienempiin
lohkoihin kaupunginteatterilta haetuilla Shrek-musikaalin
kulissilevyillä.
Lehdistötilaisuudessa paikalla
tuntui olevan vain kourallinen taiteilijoita. Viime vuoden haastateltavien
määrään verrattuna ainakin reilusti vähemmän. Tästä innostuneena sanoin
jututtavani jokaista ja jututinkin. Jo kolmannen kohdalla tajusin, että edessä
on ankara valinnan vaikeus. Onneksi kuvat kertovat enemmän, joten ihan kaikkea
ei tarvitse saada paperille.
Minja Revonkorven teos Selfie with bikini. |
Kaiken kaikkiaan olin
taas innoissani näyttelystä. Työt istuvat miljööseen loistavasti ja tuntuvat
teemattomuudestaan huolimatta jutustelevan luontevasti keskenään. Minja Revonkorven FB:n arkipäivityshaastetta
kommentoivat pastellityöt jatkavat Satu
Loukkolan torsojen värimaailmaa. Lattian rosoinen pinta antaa kivan
kontrastin töihin ja korostaa vaaleita värejä tavalla, jota ei ehkä
tavanomaisessa galleriassa tavoittaisi.
Satu Loukkolan patsaita. |
Tuomo Blomqvistin veistoksissa toistuu tehdasrakenteen krouvi muoto
ja Maija Helasvuon ”Olin poissa, tulin takaisin” –puuveistoksesta
löytyy samoja taltan jälkiä kuin lattiasta. Hanna Holman töissäkin olen
aistivinani hylätyn tilan tunnelma. Voi toki olla, että vanhoihin tehtaisiin
ihastuneena tunnen vain rakennuksen läsnäolon niin voimakkaana, että olen
taipuvainen tuomaan sen osaksi seinille ripustettuja töitä.
Niin tai näin, minun
silmissäni Jonna Jantusen käytetyistä
materiaaleista syntynyt teospari Bow I
ja Bow II on juuri sopivasti
samanlainen, mutta erilainen taustaseinänsä kanssa. Molemmat ovat materiaaleina
nähneet paljon, mutta kyenneet muuttumaan ajan saatossa. Jantunen on taittanut
vanhan pleksikatoksen eräänlaiseksi työnsä esiriipuksi ja Pergamenttihallin
sisäänsä kätkemä Kankaan Paperitehdas taas on onnistunut uudistumaan tuoreeksi
kulttuurikohteeksi. Monipuolisesta kulttuurista kertoo toistuva jumputus. Nurkan
takana testataan äänentoistoa tänään alkavaa Reaktio-festivaalia varten.
Edessä Harald Karstenin ja Takana vasemmalla Jonna Jantusen työt. |
Tykö Elon linnuilla ei äkkiseltään tuntuisi olevan mitään tekemistä tehdasmiljöön
kanssa. Toisaalta kuplivasta polyuretaanista ja saumauslaastista valmistetut
veistokset ovat juuri sopivasti outoja lintuja tepastelemaan tyhjän
paperitehtaan halleissa. Ilari Hautamäen
suuret akryyli- ja öljyvärityöt puolestaan hyppäävät voimakkaina seiniltä ja
toimivat harmoniaa rikkovina elementteinä. Jos kaikki teokset istuisivat
halliin kuin äitinsä syliin, olisi kokonaisuus liian pureskeltu.
UudenPolvenMuseon taiteilijoita
yhdistää into näyttelystä. Vaikka alusta asti mukana ollut Virpi Lehto on varsin flunssainen ja näyttelynrakentamisesta uuvahtanut,
kuuluu äänestä kuitenkin syvä tyytyväisyys siihen mitä on taas saatu
aikaiseksi.
Tyko Elon made luikertaa tehtaan lattialla. |
Maija Helasvuo puolestaan kiittelee vuolaasti näyttelykutsustaan.
- Hemmetin hauskaa
osallistua tällaiseen taiteilijavetoiseen näyttelyyn. Näyttelyt, joissa
taiteilijat tekevät toisilleen, ja miksei itselleenkin, on sellaista ruohonjuuritason
kulttuuritekemistä joka on todella tärkeätä, Helasvuo toteaa.
Vaikka tänään vietetään UudenPolvenMuseon
avajaisia, ei näyttely ole ensi viikolla auki kuin yhtenä päivän. Virpi Lehdon
teos Pommitus tuntuu viittaavan alkutauon
syyhyn. Ensi viikolla Kankaan tehtaan alueella etsitään nimittäin pommituksista
räjähtämättömiksi jääneitä pommeja. Lehdon työ tosin valmistui jo paljon ennen
tietoa kyseisistä kaivauksista. Vaikuttimena oli oman äidin lapsuuden ja
Kankaan alueella tapahtunut juoksumatka pakoon ilmasta satelevia pommeja.
Tänä vuonna en kirjoita
bloggaukseni loppuun, että menkää nyt, ensi kesänä ette ehkä pääse. Uskon, että
pääsette ensivuonnakin. Se, missä näyttely silloin on, on tosin ihan eri asia. Kirjoitan
siis vain, menkään UudenPolvenMuseoon. Se jos jokin nimittäin kannattaa.
Arto Väisäsen työ päästää hienosti harmaan päivän valoa läpi. |
UudenPolvenMuseon
kesänäyttely 13.6.–31.7.2014 uusissa tiloissa Jyväskylän Kankaalla, Paperitehtaan pergamenttihalli (Kympinkatu 3). Vapaa pääsy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti