Jyväskylän kaupunginkirkon ruusuikkuna. |
Kirkko oli mukavan täynnä ihmisiä. |
Koska blogini
tarkoitus ei ole keskittyä kritiikkien kirjoittamiseen, tai tässä tapauksessa
ylettömään hehkuttamiseen, kirjoitan vähän siitä, mitä päässäni konsertin aikana
liikkui. Mietin nimittäin ankarasti sitä, miksi kirkossa ei taputeta. Tai jos
taputetaankin niin vain konsertin lopussa tai esiintyjän vaihtuessa – ei
esimerkiksi toisistaan irrallisten kappaleiden välissä, mikä olisi ihan
luontevaa toisenlaisessa konserttiympäristössä. Itse jouduin lähes istumaan
käsieni päällä, etten olisi niitä siinä kirkonpenkissä hakannut innostuneena
yhteen.
Tein aiheesta
vähän nettihaluja ja huomasin monen muunkin miettivän samaa. Jenkeissä kirkossa
taputetaan kuulemma ihan luontevasti. Suomessa taas nojataan hartaaseen
tunnelmaan ja ollaan sitä mieltä, että moinen ilon ja innostuksen ilmaisu ei oikein
herran huoneeseen sovi. Sen enempää uskontoon puuttumatta kysyn kuitenkin, että
eikös se olisi ihan hienoa, jos joku kirkossa tai kirkosta vähän innostuisi…
Jussi Makkonen ja makeat kengät. |
Blogitaivas-sivustolta löytyy mainio H. H. Hilvon
listaus muistakin asioista, joita kirkossa ei sovi tehdä. Ohessa linkki:
Sunnuntain konsertissa soittanut Azezian kommentoi taputtamista seuraavanlaisesti:
"Tuo taputuskulttuuri on tosiaankin mielenkiintoinen kysymys, joka on aikojen saatossa melkoisesti kalkkiutunut. Aina kun meiltä kysytään ennen konserttia missä välissä tulisi taputtaa, vastaamme joka kerta: "Silloin, kun siltä tuntuu". On merkillistä, että aplodeja, joilla ilmaistaan musiikin herättämiä tunteita, tulisi säästellä ja niiden käytöstä etukäteen päättää... Aplodit ovat spontaania palautetta, jotka ovat osa esiintyjän ja yleisön vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksesta puolestaan syntyy yhteinen tunnekokemus, joka on mieleenpainuvan konsertin edellytys".
Törmäsin konserttikäyttäytymisoppaita selatessani myös tietoon, jonka mukaan oopperaan kuului alun pitäen yhteislaulu. 1500-luvun Italiassa ooppera oli suurten väkijoukkojen huvia ja ihmiset saattoivat hyvinkin laulaa mukana esimerkiksi tutuissa kuorokohdissa. Näin on vieläkin esimerkiksi Veronan oopperajuhlilla, maailman suurimmassa oopperatapahtumassa Italiassa. Suomen kansallisoopperassa moisesta käyttäytymisestä saisi varmaa kengän kuvan takalistoonsa. Ja pakko sanoa, että ehkä ihan hyvä niin.
"Tuo taputuskulttuuri on tosiaankin mielenkiintoinen kysymys, joka on aikojen saatossa melkoisesti kalkkiutunut. Aina kun meiltä kysytään ennen konserttia missä välissä tulisi taputtaa, vastaamme joka kerta: "Silloin, kun siltä tuntuu". On merkillistä, että aplodeja, joilla ilmaistaan musiikin herättämiä tunteita, tulisi säästellä ja niiden käytöstä etukäteen päättää... Aplodit ovat spontaania palautetta, jotka ovat osa esiintyjän ja yleisön vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksesta puolestaan syntyy yhteinen tunnekokemus, joka on mieleenpainuvan konsertin edellytys".
Törmäsin konserttikäyttäytymisoppaita selatessani myös tietoon, jonka mukaan oopperaan kuului alun pitäen yhteislaulu. 1500-luvun Italiassa ooppera oli suurten väkijoukkojen huvia ja ihmiset saattoivat hyvinkin laulaa mukana esimerkiksi tutuissa kuorokohdissa. Näin on vieläkin esimerkiksi Veronan oopperajuhlilla, maailman suurimmassa oopperatapahtumassa Italiassa. Suomen kansallisoopperassa moisesta käyttäytymisestä saisi varmaa kengän kuvan takalistoonsa. Ja pakko sanoa, että ehkä ihan hyvä niin.
Kiitos ja kumarrus. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti