Olen ollut aina kova lukemaan sarjakuvia. Joskus en tainnut juuri muuta lukeakaan. Sydämeni sai villeimmin sykkimään Hugo Pratt, Milo Manara ja Hewlett-Martin. Ralf König vei mukanaan sitten vähän myöhemmin.
Nyt kun mietin taaksepäin huomaan, että en muka juuri koskaan enää löydä aikaa uppoutua sarjakuviin oikein syvästi – sillä tapaa, että todellisuus alkaa näyttää jo vähän piirretyltä. Sänkyni ääressä on lojunut useampi Blacksadin teos jo pari vuotta, mutta jostain syystä en ole saanut niitä luetuksi.
Kirjamessuilta
ostamani ihanaisen Don Rosan –kokoelman
sentään luin. Samalla mielessä kävi, että tilaisin oitis Ankan, jossa siinä
olisi jatkuvasti Rosan kaltaisia mestariteoksia – mutta kun ei ole. Don Rosa on
Aku Ankan maailmassa kuningas – sanoisinko jopa jumala.
(Katja Kontturi kirjoittaa muuten Don Rosa-tutkimuksestaan ja elämästä aku-tutkijana varsin mielenkiintoisesti blogissaan http://kontturi.blogspot.fi/)
Uusitalon
teosta saa ainakin Turun Sarjakuvakaupasta
(Katja Kontturi kirjoittaa muuten Don Rosa-tutkimuksestaan ja elämästä aku-tutkijana varsin mielenkiintoisesti blogissaan http://kontturi.blogspot.fi/)
Kehittelin
joskus teininä käsitteen nimeltä jollantai. Se olisi se viikon yksi
ylimääräinen päivä, jolloin ei olisi muuta kuin sitä mitä itse haluaa tehdä. Päivä
jona ei tarvitsisi tai ehkä ei edes saisi tehdä töitä, opiskella, laittaa
ruokaa tai hoitaa lapsia. Päivä joka olisi ihmisen itsen. Kaikki muu ikään kuin
pysähtyisi. Silloin voisi lojua riippukeinussa ja lukea vaikka niitä
sarjakuvia, kuunnella musiikkia ja katsoa elokuvia. Olla ilman huonoa omaatuntoa
siitä, että pitäisi tehdä jotain ihan muuta kuin tätä.
Sittemmin
jollantai-termi taisi tosin muuttua merkitsemään sitä päivää, jona tuntuu,
ettei ole oikein mikään päivä. Ei oikein arki, muttei viikonloppukaan. Muistaakseni
tämä oli usein sidoksissa vähän reippaamman ja kosteamman biletyksen jälkeiseen
olotilaan, jolloin oikeastaan olisi vain halunnut, ettei ole sunnuntai – eli huomenna
arki.
Mutta
siis. Aloin kirjoittaa sarjakuvista ennen kaikkea siksi, että sain tovi sitten taiteilija
Riitta Uusitalolta tämän Sirkku ja Pulmu ja helpot nakit –teoksen.
Uusitalon piirustus- ja tarinankerrontatyyli eivät oikeastaan ole sitä sellaista,
jota perinteisesti fanitan, mutta jäin silti nalkkiin. Tähän nalkkiin jääminen
vei tosin hetken, sillä kirjanen ehti pyöriä ruokapöydällä useamman viikon
ennen kuin siihen tartuin. Olin muka niin kovin kiireinen. Teoksen täytyi väistää sanomalehtiä, perunakattilaa,
kahvikuppeja ja ties mitä ennen kuin se osui käteeni. Mutta kun se siihen päätyi,
levisi suuni hymyyn.
Uusitalon
piirustusjäljessä on mainiolla tavalla läsnä kaikki maailman aika ja mahdoton
kiire: näyttää siltä kuin kuvat olisi piirretty nopsaan siinä sivussa, mutta
silti mikään ei ole mennyt ns. päin mäntyä. Jokainen sivu toimisi yksinäänkin,
mutta nivoutuessa juoneen se saa kikattamaan ääneen. Se, että tähän kikatteluun
yhdistyy komppaava nyökyttely Uusitalon mahtavan tarkkanäköisille huomioille –
tekee teoksesta loistavan.
Ja ne
hahmojen rinnakkaistissit – ne ne vasta mainioita onkin. Huomaan myös haaveilevani
suomenlampaan villasta huovutetusta lompakosta…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti