Näin
autokolumnistiksi ja vannoutuneeksi rengasmatkaajaksi, olen ajanut hämmentävän
harvassa maassa. Itse asiassa vain kolmessa. Olen kuluttanut renkaita Suomen
lisäksi vain Ruotsissa ja Karibian Aruballa, joka on rengasvalloituksistani tuorein.
Aruban
saarella on pituutta noin 30 kilometriä. Silti vuokra-autopaikassa tieto siitä,
ettei autossa ole navigaattoria, eikä puhelimessani nettiä, nosti kevyen hien
pintaan. Kartoissakin kun oli keskitytty lähinnä turistinkannalta olennaisiin
seikkoihin kuten pääteihin, hotellien sijainteihin ja rantojen nimiin.
Heti
vuokraamosta lähtiessäni ajoin väärälle puolelle saarta. Vieressä istuva italialainen
toimittaja sanoi noin viiden minuutin jälkeen, että kysytään neuvoa.
Suomalaiselta maltilta kesti kolme kertaa kauemmin myöntää, että en tiedä
yhtään missä ollaan.
Paikallinen
naisihminen opasti meidät lopulta oikeaan suuntaan ja nauroi, että saarelle
eksyminen on onneksi mahdotonta. ”Ei ole”, vakuutin. Myöhemmin kävi ilmi, että
arubalaisen ”liikenneympyrästä oikealle” ei tarkoita välttämättä heti sitä
ensimmäistä oikeaa, vaan pikemminkin ehkä oikeaa suuntaa, ei väärää..
Aruba-ajokkini
oli Toytota Yaris, jota olen pitänyt aina varsin pikkuisena autona. Olen
tainnut verrata sitä joskus jopa mopoautoon tai ainakin käyttänyt sen
yhteydessä adjektiivia miniatyyrinen. Aruballa olin kuitenkin sitä mieltä, että
eihän tämä nyt niin pieni olekaan. Eikä ollutkaan.
Kotimaassa
vertasin autosta ottamaani kuvaa sukulaismiehen ajokkiin. Vaikka auto oli
merkkiä Yaris, ei se ole sama Yaris kuin Suomen teillä. Karibian vastaava ei
ole töpö-peräinen vaan korimalliltaan pikemminkin linjakas sedan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti