Riihivuori
teatterin Yhden tähden hotelli –näytelmän
parissa tämä lainalaisuus ei onneksi pätenyt. Alun ensiminuuttien
kökkö-katastrofin jälkeen näyttelijöistä varisi ensi-illan jännitys pois ja
meno oli parhaimmillaan jopa loistavaa - kesäteatteri aikakauteen sopeutettuna
oikein mukavaa katsottavaa.
Näytelmää
tarkemmin miettiessäni, huomaan törmääväni toistuvasti epäkohtiin. Seikkoihin,
jotka eivät oikein toimineet. Näin esimerkiksi käsikirjoitus, lavastus ja laulajatähti
Pauli Hanhiniemi antoivat toivomisen varaa. Myös se edessäni istunut katsoja, jonka oli ihan pakko ottaa Hanhiniemestä tsiljoona valokuvaa esityksen aikana, olisi ansainnut pari kipakkaa palaute-kommenttia. Näytelmän kokonaisuus oli silti hyvä, laulut soivat sitä ihan viimeistä lukuun ottamatta hienosti, henkilökemia toimia ja näyttelytyö oli viihdyttävää.
Olen itse
asiassa törmännyt lyhyen ajan sisällä useammankin kerran siihen, että
ihmettelen pitäväni jostain, mistä olisi loogista olettaa karvojeni nousevan
pystyyn. Näin kävi esimerkiksi kaupunginteatterin Nummibodarien kanssa. Näytelmä sisälsi reippaasti elementtejä, joiden vihaaminen olisi minulle luontevaa - ellen sanoisi jopa verissä. Tästä huolimatta lähdin teatterista neutraalein, ellei jopa positiivisin fiiliksen. Mielessä jopa kävi, että olenko minä mennyt rikki….
Mutta
vähän vielä siitä eilisestä. Esityksen parasta antia olivat Joni Leponiemi ja Jouni Huhtaniemi. Leponiemeä nyt katselisi vaikka puiston penkillä
istumassa, mutta myös Huhtaniemen läsnäolossa oli sitä sellaista syvän
viihdyttävää tuntua. Väliajan jälkeinen Pieni
talo preerialla -kohtaus oli oikeasti niin järjettömän hauska, että olen
jaksanut naureskella sille vielä nukutun yön jälkeenkin. Tätä tapahtuu harvoin.
Tekisi melkein mieli katsoa näytelmä uusiksi ihan vaan sen kohtauksen takia.
Hehkutanpa
tähän nyt vielä vähän lisää tuota Leponiemeä. Kävin syksyllä
katsomassa Kaupunginteatterissa Jekyl
& Hyden –musikaalin, jonka ristiinnaulitsin tyhjän kolkkona kokonaisuutena.
Edes umpi-ihana Maria Lund ei kyennyt
sitä pelastamaan.
Näytelmässä
oli tuplaroolitus. Muiden hehkuttaessa versiota, jossa päähenkilön saappaissa
heiluu Henri Halkolan sijaan
Leponiemi, aloin miettiä, pitäisikö mennä katsomaan teos toiseenkin kertaan. Jätin kuitenkin väliin,
sillä sydäntä kylmäsi ajatus, että jospa se on ihan yhtä puuduttavaa Leponiemen
vetämänäkin. En siis mennyt. Eilen Yhden
tähden hotellia seuratessani ymmärsin tehneeni virheen. Tämän eleissä ja olemisessa on sellaista ammattitaitoa, johon törmää vain harjoin.Näytelmän nimestä sanottakoon vielä, että se on kyllä ihan nokkela: että yhden tähden hotelli sekä tasonsa ja asiakkaittensa puolesta. Kummelimies Vihisellä on leikannut hetkellisesti käsikirjoitusta tehtäessä.
Näytelmästä lisää alla olevasta linkistä:
https://www.riihivuori.fi/yhden-tahden-hotelli/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti