Helsingin
Kirjamessut alkoivat tänään, joten minä muutin melkein messukeskukseen, kuten
niin monena vuotena aikaisemminkin. Viime vuosina torstai on ollut se mun oma
päivä, jonka olen viettänyt harhailemalla messuilla Jussin kanssa. Tänä vuonna
siippani ei päässyt mukaan, joka oli mielestäni ihan tyhmää.
En sitten
osannut olla vain normimessuilija vaan huomasin kirjoittavani jatkuvasti
muistiinpanoja ja miettiväni mitä kirjoittaa.
Vuosien kokemuksella: ei ole tennaria parempia messukenkiä. |
Muistan pari viikkoa sitten jututtamani ruotsalaisen taiteilijan, Patrik Qvistin, maininneen, että koko Tukholma on pyritty valaisemaan niin, ettei sieltä löydy yhtään ainutta valaisematonta paikkaa. Tällä pyritään vähentämään oletetusti tummilla kujilla tapahtuvia ryöstöjä ja raiskauksia. Hyvä ajatus sinänsä, vaikka sanottava onkin, että valtaosa raiskauksista tapahtuu jossain ihan muualla kuin noilla kujilla – nimittäin näennäisturvallisissa paikoissa kotilamppujen lämmössä.
Qvist suri sitä, että moinen ultravalaiseminen tekee kaupungista kliinisen. Siitä häipyy mystiikka, jonka tämä koki löytävänsä esimerkiksi Jyväskylän Tourujoen puolivillistä maastosta.
Mutta vielä
messuista. Tiina Raevaara nosti esiin keskustelussa, että kauhu
yhdistetään perinteisesti menneisyyden paikkoihin, vaikka tulevaisuuteenkin
suuntautuva kauhu toimii hyvin. Kauhu ei kaipaa synkkiä ja ankeita aikoja,
vanhoja linnoituksia, vankiluolia tms. Se voi yhtä hyvin kummuta moderneista ja
scifeistä elementeistä.
Omaa mieltäni näiden kauhukirjailijoiden panelissa kutkutti Hautalan puhe urbaanista rappiosta, (joka mielestäni kuulostaa jo terminäkin ihanan rähjäiseltä) eli siis hylätyistä rakennuksista, tehtaista tai vaikka Detroitin kaltaisista tyhjentyneistä kaupungeista.
”Pidän
rakennuksista, joista näkee, että niissä on ollut joskus elämää joka on
poistunut. Ne ovat äärimmäisen kiehtovia. Vastustan aina kun näitä vanhoja, hirveitä
rakennuksia puretaan. Ne tulisi jättää vaikka vain inspiraationlähteiksi
kauhukirjailijoille”, Hautala naurahti.
Vastapäinen tuoli on tyhjä. |
Pelottavia
eivät tosiaan ole paikat joissa ihminen ei ole koskaan ehkä ollutkaan, kuten synkät
metsät ja syvät kanjonit, vaan paikat, joista ihminen on poistunut. Ehkä se
kertoo jotain suomalaisten luontosuhteesta. ...tai epäsosiaalisesta ja epäilevästä
suhtautumisesta toisiin ihmisiin. Että noinkohan ne ovat kaikki lähteneet tästä
tehtaasta. Ehkä jonkun koneen takana väijyy vielä se ihmisistä julmin ja synkin…
Samuli Antila on kirjoittanut teoksen Vasalli, Vesa Sisättö Unohtunut avain joka upotti Titanicin ja muita historian mokia, Marko Hautala Kuokkamummon ja Tiina Raevaara teoksen Yö ei saa tulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti