En ehtinyt katsoa kuin pari ensimmäistä teosta, kun puhelimen soitto katkaisi fiilistelyn. Voi olla, että ihmisen olisi korrektia sulkea puhelin galleriassa siinä missä vaikka konsertissa tai teatterissakin, mutta itse tulen näin tehneeksi vain harvoin. Näin ehkä jo siksikin, että freelancerina haluan olla aina valmis pomppaamaan jos joku pyytää juttukeikalle.
Mutta siis siitä
puhelusta. Soitto sisälsi työasioita ja juttukeikan sopimista uuden julkaisijatahon
kanssa. Olen aiheesta lievästi sanottuna innoissani ja siirryin siksi ajatuksissani
ihan toisiin maisemiin – siihen aivojeni paikkaan jossa myydään omaa osaamista,
käsitellään rahaa, tekstikokonaisuuksia, jutustellaan videokuvaamisesta ja
neuvotellaan merkkimäärästä.
Yllä yksityiskohtia teoksesta Lonely Rider. |
Kotiin ajaessani mieleni
täytti seuraava ajatus: Tuomas Hallivuon töissä on jotain samaa kuin
parhaassa mahdollisessa työkeikassa. Mukana on toisaalta arkista, harmaata ja
ajoittain ankeaakin puurtamista, mutta samanaikaisesti pinnan alla kuplii
rakkaus asiaan.
En nyt tarkoita, että
Hallivuon kuvista tihkuisi ankean puurtamisen fiilis, vaan sitä, että arki on
parhaimmillaan sellaista miltä se kyseisen taiteilijan töissä näyttää: hersyvän
harmaata.
Vaikka Hallivuo käyttää
töissään myös värejä, innostun itse ehkä eniten miehen mustavalkoisista töistä
tai töistä, joissa värin läsnäolon unohtaa helposti.
Näyttelyn suosikkityökseni
nousi Lonely Rider. Vaikka teos on sävyltään
ja tunnelmaltaan jollaintapaa likaisen harmaa ja tunkkainen, jättää läsnä oleva
huumori, sarjakuvamainen ilmaisu ja risteilevät mielleyhdistelmät kuvasta kaikkea
muuta kuin tunkkaisen olon.Tuomas Hallivuo Neljä huonetta ja heittiö Galleria Ratamossa (Veturitallinkatu 6) 14. Joulukuuta asti. Näyttelyyn on vapaa pääsy.
Ratamon tila harmaine lattioineen sopii älyttömän hienosti yhteen Tuomas Hallivuon kuvien kanssa. Vasemmalla suosikkiteokseni Lonely Rider ja vieressä teos Kolmio. |
Nurkkakunta 2011-2014 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti